
Het goud in de koninklijke schatkamers kwam in ruwe vorm naar de goudsmederijen waar ambachtslieden voor de verdere verwerking zorgden.
Een gebruikelijke manier destijds om goud te verwerken was door de klompen of ringen eerst te ‘hameren’ en in diverse diktes te slaan. Om het goud niet te beschadigen, werd dit tussen stukken leer of papyrus op een stenen aambeeld gelegd. Als het goud te hard was of te bros werd het verhit zodat men het beter kon hanteren. De dikkere plakken werden gebruikt om bijvoorbeeld potjes en vazen van te maken, dunnere plakken voor de decoratie van oppervlakken zoals hout of kartonnage.
Hoewel goud zonder verhitting kon worden verwerkt was uiteindelijk het smelten van goud ook nodig om het voor specifieke doeleinden geschikt te maken, waarbij naar het maken van juwelen de grootste aandacht uiting.


Voor de verfraaiing en decoratie van gouden voorwerpen cq oppervlakken zijn door de oude Egyptenaren diverse methodes aangewend.
Door middel van hameren of kloppen met houten of metalen gereedschap kon men patronen in de voorkant en achterkant van het voorwerp maken. Dit wordt ook wel ciseleren of reposée techniek genoemd. De hedendaagse metaalbewerker laat zien hoe deze methode nog steeds wordt toegepast.
https://www.youtube.com/watch?v=Cs4bMGhHruI
https://www.youtube.com/watch?v=Cs4bMGhHruI
Gouddraad werd gemaakt door smalle reepjes van het metaal af te snijden en tussen twee harde voorwerpen te rollen. De draden gebruikte men om prachtige voorwerpen zoals onder andere sieraden mee te maken. Een mooi voorbeeld van het maken van een armband kunt u hier zien:
https://www.youtube.com/watch?v=M92KEDXgnQM
https://www.youtube.com/watch?v=M92KEDXgnQM
Een meer arbeidsintensieve methode was de granulatiemethode, een werkwijze waarbij men op een plat oppervlakte kleine gouden balletjes aan elkaar soldeerde. Zie de demonstratie uit het atelier van juwelier Steltman in Den Haag:
Deze methode verscheen voor het eerst in het Middenrijk. Het idee kwam waarschijnlijk uit het buitenland, waar de techniek al eerder werd toegepast.
Een andere techniek is cloisonné, een decoratietechniek waarbij men kleine gekleurde elementen uit glas, halfedelstenen of faience in een gouden (of ander metaal) rasterwerk inpast. Als frame gebruikte men smalle gouddraden die op metalen ondergrond werden gesoldeerd. De elementen werden vervolgens met een cement-achtige pasta aan de plaat bevestigd. Om een indruk te krijgen kunt u de hedendaagse werkwijze bekijken:
Bladgoud werd ook gebruikt als inleg bij hout en brons en verfraaiden zo de betreffende voorwerpen. Ook werden gouden stiftjes en klinknagels gebruikt als bevestigingsmiddel.
Het toepassen van graveertechnieken, het verwijderen van metaal met een graveernaald, dateert uit de Griek-Romeinse Tijd en vonden hun oorsprong in het Nabije Oosten. Pas bij de introductie van de munt werd deze werkwijze toegepast.

© 2017 Joke Baardemans
Bronnen: Mining, A. Dollinger; Metals, J. Ogden in Ancient Egyptian Materials and Technology; Barren und Pretiosen: Die Goldschmeidkunst, G. Warnemünde; Gold in Ancient Egypt, D. Schorsch; Gold, Y. Markowitz, P. Lacovara